Siapa buat Gundam?

Siri asal Gundam telah dihasilkan pada tahun 1979 melalui Studio animasi Japan Sunrise Inc. Pada tahun 1979 secara rasminya telah menjadi sebahagian dari Bandai CO. Bandai yang bertanggungjawab memperkomersialkan Gundam ke US. Kalau nak tahu.pencipta asal Gundam ialah Yoshiyuki Tomino (lihat pic) dan seorang lagi pencetus idea yang tak berapa mahu dikenali..kira nyer low profile abis iaitu Hajime Yatate. Pereka watak pula adalah Yoshikazu Yasuhiko dan mekanik, Kunio Okawara..merekalah arkitek dan perancang yang memainkan peranan besar dalam kelahiran siri Mobile Suit Gundam.

Beberapa siri Gundam pertama telah ditulis dan di arahkan oleh Tomino..tetapi selepas itu Sunrise telah membuka pintu dan menjemput pencipta lain untuk s
ama-sama menyumbang dalam pembuatan siri Gundam. Antaranya ialah lagenda animasi Jepun Yasuhiro Imagawa (Giant Robo), Masashi Ikeda (Ronin Worrior) dan Takeyuki Kanda (Round Vernian Vifam). Sementara untuk penghasilan watak..beberapa pencipta yang menghasilkannya adalah Haruhiko Mikimoto (Macross), Toshihiro Kawamoto (Cowboy Bebop), Shuko Murase (Garasaki) dan Akira Yasuda (Capcom's)

Penciptaan Mecha dalam Mobile Suit Gundam memang ramai yang power-power..antaranya adalah Shoji Kawamori (Macross, Vision of Escaflowne), Hajime Katoki (Virtual On), Kimitoshi Yamane (Vision of Escaflowne, Cowboy Bebop), Yutaka Izubuchi (Mobile Police Patlabor), Makoto Kobayashi (Giant Robo), Mika Akitaka (Martian Sucessor Nadeiseico), Mamoru Nagano (Five Star Stories) dan lebih mengejutkan terdapatnya artis tersohor barat yang memang menjadi pujaan hati aku iaitu Syd Mead (Blade Runner, Aliens)-lihat gambar.

0 comments:

Post a Comment